Motorul in 2 timpi


Principiul de functionare al motorului in 2 timpi

Cum funcționează motorul în 2 timpi?

Probabil că mulți dintre voi nu știu care este modul de funcționare a motorului în 2 timpi si cum functioneaza mai exact acest motor cu ardere interna in 2 timpi.Timpii se referă la numărul de curse ale pistonului pe durata efectuării unui ciclu motor complet. Deci 2 curse lineare ale pistonului în cilindrul motorului și o rotație completa a arborelui cotit.

Care sunt aceste 2 curse,respectiv acești 2 timpi ai motorului?

Motorul în 2 timpi este cel mai simplu motor cu piston,avand o construcție foarte simplă și fiind foarte ușor de utilizat. Și acum, să vedem care sunt cei 2 timpi și de ce motorul are această denumire. Foarte simplu! Spre deosebire de motorul în 4 timpi, motorul în 2 timpi realizează o succesiune dublă de cicluri,realizand un randament dublu față de un motor in 4 timpi de aceeași capacitate cilindrica. De ce? Pentru că cei 4 timpi se întretaie în 2 timpi, dar având tot 4 principii esențiale pentru realizarea unui ciclu motor , adică admisie, compresie ,ardere și detenta, evacuare. Motorul în 2 timpi este astfel conceput încât ciclul motor sa se desfășoare pe durata a două mișcări lineare a pistonului și o rotație completa a arborelui cotit.

Amestecul carburant,preparat si dozat de carburator nu ajunge direct in cilindru,el este introdus mai intai in carterul motorului prin galeria de admisie dintre carburator si blocul cilindrului, unde este apoi comprimat de catre piston in miscarea sa descendenta,in cursa utila de destindere,cum vom vedea mai departe si abia apoi este trimis,doar o parte din amestec, prin alte ferestre de admisie(baleiaj) atat cat sa asigure desfasurarea  unui ciclu motor.

Iată care sunt cei 2 timpi:

Timpul I : Evacuare-Admisie-Compresie

Considerăm pistonul la PMI (punctul mort inferior). Ferestrele de evacuare și de admisie sunt deschise, ceea ce permite gazelor arse sa părăsească cilindrul, iar gazele proaspete care au fost în prealabil comprimate în camera din carter, la presiunea de 1-1.5 bar sa pătrunda în interiorul cilindrului prin două ferestre (majoritatea motoarelor în 2 timpi au două asemenea ferestre) denumite ferestre de baleiaj. Prima fereastra care se deschide este fereastra de evacuare, apoi se deschide și cea de admisie, creându-se un curent datorita eșapamentului și a gazelor arse care părăsesc cilindrul, asigurându-se astfel mai repede și simultan umplerea și golirea cilindrului. După ce pistonul închide întâi fereastra de admisie (din această cauză se pierd în atmosfera o cantitate însemnată de gaze proaspete nearse) apoi se închide și fereastra de evacuare și începe compresia propriu-zisa până când pistonul a ajunge aproape de PMS ( punctul mort superior). Tot în acest timp, sub piston, în carterul motorului va fi aspirata o nouă încărcătură de gaze proaspete. Ferestrele din cămășile pistonului au rolul de a facilita accesul gazelor proaspete în cilindru.

Timpul II : Aprindere-Detenta-Evacuare

Cu câteva zecimi mai înainte ca pistonul sa ajungă în PMS are loc declanșarea scânteii electrice provenită de la nivelul bujiei și amestecul carburant se aprinde (are loc explozia-detonatia), iar arderea este foarte rapidă. Acesta este singurul moment când se realizează lucrul mecanic, singurul moment util din ciclul motor. Are loc destinderea gazelor,iar forța rezultată va împinge pistonul spre PMI, învârtind un mecanism numit arbore cotit, prin intermediul bielei (mecanismul biela-manivela) energia rezultată fiind înmagazinată în volant..Noua încărcătură de gaze proaspete care au fost aspirate în faza de compresie vor fi comprimate de către pistonul care acum se deplasează către PMI în cursa utilă de destindere. Gazele arse, datorita presiunii lor extreme vor părăsi cilindrul în regim forțat,iar gazele proaspete care în prealabil au fost comprimate sub piston vor pătrunde în cilindru,fiind aspirate, în urma depresiunii create in carter și reîncepe un nou ciclu.

Ciclul unui motor in 2 timpi

Ciclul unui motor in 2 timpi

Iată, acum știi mai multe de ce acest motor în 2 timpi are această denumire și care este ciclul de funcționare.

By Andrei Admin

Despre Andrei Admin

Sa incercam impreuna cu toti incarcarea de informatii despre defectiunile motoarelor .
Acest articol a fost publicat în Cunoastere și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Comentariul tău...

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.